اهمیت بسته بندی و دلایل آن
بسته بندی محصولات یکی از مهمترین مراحل تولید آنها در نظر گرفته میشود که نقش حائز اهمیتی را در محافظت از کالا، جلب توجه مشتریان و میزان فروش ایفا میکند. نحوه عرضه یک محصول به بازار درست مانند کیفیت و جذابیت بصری آن از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر بسزایی بر تصمیم به خرید مشتریان خواهد داشت. اهمیت بسته بندی و دلایل آن را میتوانیم در مواردی همچون حمل و نقل ایمن و آسان، بازاریابی موثر، برندسازی حرفهای و امکان درج اطلاعات محصول بر روی آن خلاصه کنیم. هیچ محصولی بدون بسته بندی مناسب و جذاب قادر به معرفی حرفهای یک برند به مشتریان و ترغیب آنها نسبت به خرید نخواهد بود. زمانی که محصولات خود را با بسته بندی خاص و منحصر به فرد روانه بازار کنید، نه تنها میتوانید نبض بازار رقابتی را به دست بگیرید بلکه میتوانید نام برند خود را در ذهن مخاطبان ثبت کرده و به دنبال آن میزان فروشتان را نیز افزایش دهید. در ادامه این مطلب اهمیت بسته بندی و دلایل آن را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با مزایای بسته بندی صحیح و اصولی محصولات آشنا خواهیم کرد. با دناپک همراه باشید.
چرا بسته بندی محصول مهم است؟
بسته بندی یک محصول در واقع پوشش خارجی آن محسوب میشود که از کالا در برابر آسیبهای احتمالی در هنگام جابجایی و حمل و نقل محافظت کرده و توجه مشتریان را نیز جلب خواهد کرد. بسته بندی منحصر به فرد به راحتی برند شما را از رقبا متمایز میسازد و محصولاتتان را در میان محصولات مشابه موجود در بازار برجستهتر و خاصتر نمایش میدهد. مسلما یکی از اهداف اصلی کسب و کار شما این است که محصولات خود را طوری به بازار عرضه کنید که در نگاه اول بتوانند توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب نمایند.
بسته بندی اصولی و جذاب این کار به راحتی برای شما انجام داده و محصولات برندتان را به طور موثر در معرض دید مشتریان قرار خواهد داد. زمانی که گروهی از محصولات مشابه در یک فروشگاه در کنار یکدیگر قرار میگیرند، هیچ چیز مانند بسته بندی خاص نمیتواند آنها را از یکدیگر متمایز ساخته و یا یک محصول را در میان محصولات دیگر برجسته سازد. بسته بندی خوش ساخت با طراحی چشم نواز، بهترین روش جهت دستیابی به تمایز واقعی است. از طرفی دیگر بسته بندی مناسب یک محصول سبب میشود تا مصرف کننده در نگاه اول، احساس مثبتی نسبت به آن داشته باشد و نام برند شما را به خاطر بسپارد. بسته بندی محصولات در بخش بازاریابی و تبلیغات نیز نقش مهمی را ایفا میکنند و بر میزان فروش شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.برای خرید انواع دستگاه بسته بندی بر روی لینک کلیک نمائید.
اهمیت بسته بندی و دلایل آن
حال که با مزایای کلی بسته بندی محصولات آشنا شدید، در این بخش اهمیت بسته بندی و دلایل آن را از جنبههای گوناگون و جزئیتر مورد بررسی قرار میدهیم. اصلیترین دلایل اهمیت بسته بندی محصول شامل:
محافظت از محصول
محافظت از محصول به عنوان یکی از مهمترین دلایل اهمیت بسته بندی در نظر گرفته میشود که از کالای موردنظر در برابر آسیبهای احتمالی در حین جابجایی محفاظت خواهد کرد. حمل محصولات از مبدا به مقصد معمولا خطراتی همچون شکستگی را به همراه دارد. بسته بندی درواقع نقش یک لایه محافظتی را ایفا میکند و از آسیب به محصول در زمان حمل و نقل جلوگیری خواهد کرد. بنابراین نمیتوانیم اهمیت بسته بندی در حمل و نقل و نقش برجسته آن در محافظت از محصول را نادیده بگیریم. از طرفی دیگر بسته بندی محکم و باکیفیت به جلب اعتماد مشتریان نیز کمک بسیاری خواهد کرد و به طور غیر مستقیم به آنها نشان میدهد که برند شما به جزئیات اهمیت میدهد و برای مصرف کنندگان خود نیز ارزش قائل است.
بیشتر بخوانید: مزایا و دلایل استفاده از دستگاه تسمه کش در بسته بندی
درج اطلاعات مربوط به محصول
از دیگر دلایل اهمیت بسته بندی میتوانیم به امکان درج اطلاعات مهم محصول بر روی آن اشاره کنیم. تقریبا بسته بندی تمامی محصولات شامل اطلاعات کلیدی درباره محتوی درون بسته بندی، نام برند تولیدکننده، تصویر محصول، نحوه استفاده، مواد تشکیل دهنده، قیمت، تاریخ تولید و انقضا است که مشتریان با مطالعه آنها میتوانند اطلاعات موردنیاز درباره محصول موردنظر خود را دریافت کنند. درج این اطلاعات بر روی بسته بندی به محصول شما ارزش و اعتبار میبخشد و تا حد زیادی اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد. نکته مهمی که در رابطه با درج اطلاعات محصول بر روی بسته بندی آن باید مد نظر داشته باشید این است که سعی کنید اطلاعات را به طور مفید و مختصر بنویسید و از نوشتن اطلاعات اضافی و طولانی خودداری کنید. سادگی به شما کمک میکند تا طراحی بسته بندی جذابی داشته باشید و اطلاعات اصلی محصول را نیز در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهید.
معرفی تاثیرگذار برند به مصرف کننده
بسته بندی اصولی محصول تاثیر قابل توجهی بر معرفی حرفهای یک برند به مصرف کنندگان و تصمیم آنها نسبت به خرید خواهد داشت. بسیاری از افراد ممکن است با مشاهده یکی از محصولات شما با برندتان آشنا شوند؛ بنابراین ظاهر و جذابیت بصری محصول در اولین مواجه بسیار مهم است و نقش حائز اهمیتی را در جلب توجه مشتریان ایفا میکند. اگر بسته بندی محصول شما جذاب و شیک باشد، قطعا توجه طیف گستردهای از مصرف کنندگان را به محصولات خود جلب کرده و به واسطه آن نیز نام تجاریتان به را به صورت کاملا حرفهای و اصولی به آنها معرفی خواهید کرد.
بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات بسته بندی محصولات غذایی
افزایش میزان فروش
افزایش میزان فروش یکی دیگر از دلایل اهمیت بسته بندی محصولات است که در صورت طراحی باکیفیت و کاربردی موجب افزایش چشمگیر فروش شما خواهد شد. زمانی که محصولات خود را با بسته بندی مشتری پسند و بادوام روانه بازار میکنید، فروش آنها بسیار راحت و آسان است؛ زیرا مصرف کنندگان عمدتا جذب محصولاتی میشوند که از جلوه بصری کافی برخوردار هستند. از این رو در زمان خرید نیز به سراغ محصولاتی میروند که دارای بسته بندی جذابتری هستند. راحتی فروش با بسته بندی کالا نیز دستاورد مهمی است که همراه با افزایش میزان فروش بدست خواهید آورد؛ زیرا در این صورت مصرف کنندگان به محصولات شما علاقه پیدا کرده و دیگر زمان خود را صرف جستجو برای پیدا کردن محصولات بهتر نخواهند کرد.
برندسازی موفق
بسته بندی محصول به عنوان یک ابزار بازاریابی ارزشمند و تاثیرگذار در نظر گرفته میشود که نباید از آن غافل شوید. بسته بندی در واقع پلی برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان است که میتوانید از آن جهت نمایش ارزشهای برند خود استفاده نمایید. بسته بندی باکیفیت این پیام را به مصرف کننده انتقال میدهد که شما برند معتبری هستید، مشتریان خود را به رسمیت میشناسید و برای جلب رضایت آنها زمان و هزینه صرف میکنید. بدین ترتیب تصویر مثبت و یادمادنی از برند شما در ذهن مخاطبان ثبت خواهد شد. همین تصویر ذهنی مثبت موجب ایجاد نوعی وفاداری در مشتریان شده و سبب میشود تا در زمان خرید، مجذوب محصولات رقبا نشوند و محصولات برند شما اولین انتخاب آنها باشند.
جلب توجه مشتریان
از دیگر دلایل اهمیت بسته بندی محصولات میتوانیم به جلب توجه مشتریان اشاره کنیم. با بسته بندی جذاب و اصولی محصولات خود به راحتی میتوانید در میان طیف گستردهای از محصولات متنوع موجود در بازار، توجه مشتریان را به محصولات خود جلب کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب نمایید.
جلوگیری از آلوده شدن محصول
این مورد در رابطه با محصولات غذایی صدق میکند که از آلوده شدن و فاسد شدن زودهنگام آنها جلوگیری خواهد کرد. زمانی که مواد غذایی مختلف را بر اساس نوع آنها به صورت اصولی بسته بندی کنید، راه نفوذ باکتریهای مخرب و گرد و غبار به محصول را از بین خواهید برد. از طرفی دیگر بسته بندی محصولات، طراوت و تازگی آنها را حفظ کرده و خیال مصرف کننده بابت تمیز و بهداشتی بودن آنها را نیز آسوده میکند. بدین ترتیب محصولات پس از تولید و در زمان جابجایی از مبدا به مقصد به هیچ عنوان آلوده نشده و کاملا سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده نهایی میرسند.
بسته بندی پایدار و سازگار با محیط زیست به یک استاندارد در دنیای امروز تبدیل شده است. بسته بندی پایدار محصولات به روشی از بسته بندی اشاره دارد که با استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت و با حداقل تاثیر بر مصرف انرژی یا منابع طبیعی انجام میشود. چالشی که برندهای تولیدکننده با آن مواجه هستند این است که چگونه بسته بندی محصولات خود را در عین زیبایی و جذابیت به صورت پایدار یا بازیافتی تولید کنند. بسته بندی محصولات باید کاربردی باشد و از استفاده از عناصر غیر ضروری در آنها پرهیز شود. هرچه بسته بندی محصول فضای کمتری را اشغال کند، جابجایی و حمل و نقل آن آسان تر بوده و به محیط زیست نیز آسیبی وارد نخواهد کرد.
جالب است بدانید که بسته بندی پایدار محصولات موجب کاهش هزینهها و افزایش میزان فروش شما خواهد شد؛ زیرا مصرف کنندگان امروزی به موضع برند شما در رابطه با تاثیرات محیطی اهمیت میدهند و به آن توجه میکنند. بنابراین با بسته بندی بازیافتی محصولات خود میتوانید توجه و اعتماد مصرف کنندگان را جلب کرده و آنها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل نمایید.
بیشتر بخوانید: دلایل اهمیت بسته بندی بازیافتی
جمع بندی
ما در این مطلب اهمیت بسته بندی و دلایل آن را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مزایای بسته بندی باکیفیت و اصولی محصولات نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، بسته بندی محصولات نوعی ابزار بازاریابی موثر و کاربردی است که موجب جلب توجه و اعتماد مشتریان، برندسازی موفق و حرفهای، افزایش میزان فروش و ایجاد تمایز از رقبا خواهد شد. بنابراین با صرف زمان جهت طراحی بسته بندی محصولات خود میتوانید از مزایای آن در رشد و رونق کسب و کار خود بهره مند شوید.