مقالات

 
آنچه در این مقاله میخوانید
    انواع تسمه بسته بندی

    انواع تسمه بسته بندی

    تسمه بسته بندی


    اولین نوع بسته بندی به وسیله پوست و شاخ حیوانات بود که در ابتدای تمدن بشری توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.پس از آن با ظهور انقلاب صنعتي تحولیعظیم در نظام توليدی کالابه وجود آمدوجهان را با فوران کالاهاي گوناگون صنعتي روبه‌رو ساخت.توسعه بسته بندي سبب مستقل شدن اين صنعت از صنايع ديگر شد و رقابت و نياز روز افزون سبب شد که صنعت بسته بندي سهمي قابل توجهی از بودجه شرکت‌هاي مختلف توليدي را به خود اختصاص دهد. امروزه بسته بندي تبديل به يک تکنولوژي بسیار قدرتمند شده است. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ملزومات در این صنعت تسمه بسته بندی محسوب می‌شود که در این محتوا قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و انواع گوناگون آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

    تعريف بسته بندی


    بسته بندي عبارت است از هنر وعلم آماده‌سازي محصولات مختلف براي انبار کردن، نگهداری و در نهايت فروختن آن‌ها.بسته بندي بايد تا حد امکان ساده و ارزان باشد ضمن اينکه هدف اوليه آن يعنيخاصيت حفاظتي رانيز دارا باشد .یکی دیگر از اهداف بسته بندي افزایش زمان نگهداری محصولات استکه به طور کلي محصول را از خطر فساد دروني و بيروني و همچنین اکسايش حفظ نماید. در واقع بسته بندي محافظی است که سلامت کالا را بعد از تولید تا زمان مصرف تامین می‌کند. برای بسته بندی محکم و مقاوم انواع محصولات نیاز به تسمه بسته بندی داریم که دور تا دور بسته را محکم کند و از باز شدن و آسیب احتمالی آن جلوگیری نماید. در ادامه به بررسی انواع تسمه می‌پردازیم.

    انواع تسمه بسته بندی

    دو نوع تسمه بستهبندی وجود دارد که می‌توان گفت پرکاربردترین آن‌ها، تسمه بسته‌بندی پلاستیکی است.

    تسمه بسته‌بندی پلاستیکیتسمه بسته‌بندی پلاستیکی از مواد پلی استر و پلی پروپیلن ساخته شده است.این تسمه‌ها برای بسته‌بندی و محکم کردن کاغذ، چوب و بارهای پالت و به طور کلی برای استفاده‌‌های چندگانه و حمل انواع مختلف محصولات با هم بسیار ایده‌‌آلهستند. دو نوع تسمه بسته‌بندی پلاستیکی وجود دارد کهمی‌توانند به روش دستی و یا ماشینیدر دستگاه‌های تسمه‌کش مورد استفاده قرار بگیرند:
    تسمه بسته‌بندی PP (پلی پروپیلن)
    تسمه بسته‌بندیPET (پلی استر)
    تسمه PP (پلی پروپیلن)، رایج‌ترین نوع تسمه برای بسته‌بندی و حمل مطمئن کالاهای سبک وزن و نیمه سنگین است. تسمه بسته‌بندیPP به هر دو روش دستی و ماشینی قابلیت استفاده دارد.تسمه بسته‌بندی PET برای بارهای سنگینگزینه‌ای مناسب است و جایگزین خوبی برای تسمه‌های فلزی می‌باشد. تسمه PET مزایای زیادی نسبت به تسمه فولادیدارد. این تسمه‌ها در دو نوع عاج‌دار و بدون عاج وجود دارند کهمدل عاج‌دارآن به دلیل توانایی در ایجاد اصطکاک جهت کاهش لغزش و لیز خوردن، تسمه‌ی بسیار مفیدی استو مزیت مدل بدون‌ عاج یا صاف آن، توانایی استحکام کششی بسیار بالا است.


    تسمه بسته‌بندی فلزی/فولادی

     

    تسمه فلزی یا فولادی قدیمی‌تریننوع تسمه‌های بسته بندی با مقاومت کششی بسیار بالا می‌باشند. قطعا به منظور تأمین امنیت مناسب برای بسته بندی‌های کالاهای سنگین و حجیم، بهترین انتخاب در بین انواع تسمه‌ها، نوع فلزی آن است. این تسمه برای کالای‌های با وزن بالا طراحی و ساخته شده استیعنی جایی که بیشترین استحکام و کمترین کشش موردنیاز است.تسمه‌های فلزی در عرض‌های 32، 19، 16 میلی‌متر و در ضخامت‌های مختلف موجود می‌باشند. 3 نوع تسمه فلزی وجود دارد: تسمه بسته‌بندی گالوانیزه، تسمه بسته‌بندی روغنی، تسمه بسته‌بندی فنریاز تسمه فلزی برای بسته بندی و تسمه‌کشی پروفیل، ترابری، آجر، سفال، موزائیک، ام دی اف، چوب، شیشه و همچنین صنایع فلزی استفاده می‌شود و همچنین مناسب جهت به کار گیریتوسط دستگاه تسمه‌کش دستی، دستگاه تسمه‌کش پنوماتیک فلزی و دستگاه تسمه‌کش بدون بست است.تسمه بسته بندی فلزی دارای ویژگی‌هایی مانند عدم تغییر طول در اثر نیروی کششی بالا، عدم تغییر شکل به دلیل خاصیت فنری، مستحکم و با دوام بالا، مقاوم در برابر اشعه خورشید و قدرت کافی در مقابل شکستگی می‌باشد.
    کلام آخر
    هر چقدر تسمه بسته بندی برای محصول مورد نظر مناسب‌تر باشد بالطبع کالای بسته بندی شده نیز در هنگام نگهداری و حمل و نقل ایمنی بیشتری خواهد داشت. در این محتوا سعی کردیم مزایای انواع تسمه بسته بندی را ذکر نمائیم تا شما به راحتی تسمه مورد نیاز برای محصول خود را انتخاب کنید و از بسته بندی اصولی آن اطمینان حاصل نمائید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر

    برندهای محصولات دناپک

    شرکت دناپک

    افتخار همکاری و شراکت با بهترین شرکت ها را دارد

    مقالات مرتبط